W związku z pytaniami dotyczącymi procedury uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego przedstawiamy, jak wygląda taka procedura zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778 ze zm.).
Procedury uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
1. Radę gminy (rada miejska) w pierwszej kolejności podejmuje uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowego terenu.
2. Ogłoszenie o przystąpieniu do sporządzania planu podaje się do publicznej wiadomości w prasie lokalnej, na tablicach ogłoszeń oraz na stronie internetowej Urzędu określające formę i termin składania wniosków, jakie zainteresowane podmioty mogą składać do planu.
3. Następnie zawiadomienie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu przesyła się do instytucji i organów właściwych do uzgadniania i opiniowania planu (tj. m.in. Wojewódzki Konserwator Zabytków, Wojewoda, zarządcy dróg, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, Policja, Straż Pożarna, Wojewódzki Sztab Wojskowy, ABW, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, operator gazociągów przemysłowych).
4. Kolejnym elementem procedury planistycznej jest rozpatrzenie wniosków złożonych do planu przez instytucje, organy i osoby fizyczne oraz sporządzenie projektu planu.
5. Następnie sporządzana zostaje prognozy skutków finansowych uchwalanego planu miejscowego, który ma zobrazować koszty obciążające budżet Gminy a będące następstwem wejścia w życie planu.
6. Kolejnym elementem procedery planistycznej jest pozytywna opinia o projekcie planu wydana przez Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną.
7. Sporządzony projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zostaje przesłany do instytucji i organów, które wskazane zostały w pkt. 3. Instytucje i organy opiniują i uzgadniają projekt planu, co jest niezwykle ważne i ma bezpośredni wpływ na ostateczny jego kształt.
8. Następnie w prasie lokalnej na tablicach ogłoszeń oraz na stronie internetowej Urzędu podawana jest informacja o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu oraz o terminie, w którym osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi do projektu planu.
9. Kolejny element procedury uchwalenia planu to dyskusja publiczna otwarta dla wszystkich zainteresowanych z udziałem projektanta planu. Podczas dyskusji publicznej przedstawiane są rozwiązania zawarte w projekcie planu.
10. Uwagi złożone do projektu planu na podczas jego wyłożenia rozpatrywane są w pierwszym etapie przez burmistrza, a te które zostaną odrzucone przez burmistrza są rozpatrywane przez radę gminy (radę miejską).
11. Po wypełnieniu wszystkich w/w punktów projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przedstawiany jest pod obrady rady gminu (rady miejskiej).