Od 1 marca 2015 r. za pomocą nowej aplikacji „ŹRÓDŁO” urzędnicy w całej Polsce będą obsługiwać System Rejestrów Państwowych w zakresie ewidencji ludności, dowodów osobistych i rejestracji stanu cywilnego.
Zmiany po 1 marca 2015 r.
Implementacja nowych rozwiązań technicznych sprawi, że powstanie centralna, w pełni zintegrowana struktura przetwarzająca dane o obywatelu, dostępna również w trybie online. Nastąpi na pewno usprawnienie obsługi obywateli, a także zwiększy się dostępność usług elektronicznych.
Kierownicy Urzędów Stanu Cywilnego w Polsce będą głównym podmiotem zasilającym i aktualizującym centralną ewidencję ludności w zakresie szeroko rozumianego stanu cywilnego. Nowe zasady prowadzenia rejestracji stanu cywilnego w systemie teleinformatycznym pozwolą na uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego, w tym również w postaci dokumentu elektronicznego, w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od tego, gdzie przechowywany jest dany akt.
Dostęp kierowników do elektronicznych aktów stanu cywilnego zwolni osoby z obowiązku przedkładania w urzędach stanu cywilnego odpisów aktów stanu cywilnego przy realizacji czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, tak więc przy załatwianiu formalności związanych z zawarciem związku małżeńskiego, czy zarejestrowaniem dziecka, a kierowników USC od przekazywania pocztą informacji o zmianach związanych ze stanem cywilnym.
Zdalna aktualizacja przez kierowników Urzędów Stanu Cywilnego rejestru PESEL o zdarzeniach z zakresu rejestracji stanu cywilnego usprawni zasilanie rejestru Pesel danymi z zakresu rejestracji stanu cywilnego i w konsekwencji zapewni referencyjność tego rejestru , oraz prawidłową identyfikację obywatela na jego podstawie. Akty stanu cywilnego prowadzone będą tylko w formie elektronicznej, opatrzone nowym siedmioznakowym identyfikatorem miejscowości danego urzędu, zgodnym z krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju, z dwuznakowym rozszerzeniem tego identyfikatora umożliwiającego identyfikację urzędu stanu cywilnego w ramach gminy.
Od chwili komputeryzacji nasz urząd wprowadził niemal 10 tysięcy aktów do systemu, to praca kilku lat.
Od dnia 1 marca br. przenoszenie aktów do nowego systemu rozpoczniemy od punktu zerowego. Nie będzie możliwości migrowania dotychczasowej pracy do nowego systemu. Praca urzędników stanu cywilnego będzie przebiegała o wiele łatwiej i sprawniej, kiedy zostaną wprowadzone akta całego archiwum, jednak jest to praca na kolejne kilka lat.
Archiwum naszego urzędu gromadzi 61 tysięcy aktów ogółem, z czego 5.800 aktów z czasów międzywojennych, pisanych gotykiem w języku niemieckim. Ulega zmianie właściwość miejscowa załatwianych spraw.
Od 1 marca zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, które pobiera się w celu zawarcia związku wyznaniowego, czy do ślubu za granicą, będzie można uzyskać w dowolnym USC w Polsce, nie jak dotychczas wg miejsca zamieszkania nupturientów. W dowolnie wybranym Urzędzie Stanu Cywilnego w Polsce będzie można również załatwić
- transkrypcję aktów zagranicznych,
- uzyskać swój odpis aktu.
Odpisy aktów stanu cywilnego w wersji papierowej z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu prawnego, wydawane będą na zabezpieczonych blankietach, które zapewni Urzędom Stanu Cywilnego Minister Spraw Wewnętrznych. Jako ciekawostkę powiem również, iż z chwilą wejścia w życie tych zmian, będzie możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego. Dotychczas ślub poza urzędem odbywał się na wniosek osób zawierających małżeństwo w stanie zagrożenia życia, zdrowia, albo pozbawienia wolności przyszłego małżonka.
Warunek, jaki będzie należało spełnić po 1 marca to:
- wybrane miejsce musi gwarantować zachowanie uroczystej formy zawarcia małżeństwa oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników. Ponadto trzeba będzie uiścić dodatkową opłatę rekompensującą koszty urzędu w kwocie 1.000 zł. Za ślub w stanie zagrożenia życia czy zdrowia, albo pozbawienia wolności nie będzie dodatkowej opłaty, trzeba będzie zapłacić tylko 84 zł za sporządzenie aktu małżeństwa, czyli opłata ta nie ulega zmianie.
W przypadku transkrypcji aktów zagranicznych, dotychczas strona mogła wpisać swój akt do polskich ksiąg, ale ta czynność nie była obowiązkowa.
Po 1 marca obywatel polski, który posiada polski akt stanu cywilnego, będzie zobowiązany do wpisania swojego aktu zagranicznego do polskich akt stanu cywilnego.
Beata Jagodzińska
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego